TEMAN JELITA ‘DI SANA’ ...
Mereka sangat cantik, memiliki suara-suara yang indah
dan berakhlak mulia. Mereka mengenakan pakaian yang paling bagus dan siapapun
yang membicarakan diri mereka pasti akan digamit kerinduan kepada mereka,
seakan-akan sudah melihat bidadari-bidadari itu secara langsung. Siapapun ingin
bertemu dengan mereka, ingin bersama mereka dan ingin hidup bersama mereka.
Semuanya itu adalah anugerah Allah SWT yang
memberikan sifat-sifat terindah kepada mereka, iaitu bidadari-bidadari di
syurga.Allah SWT mensifatkan wanita-wanita penghuni syurga
sebagaikawa’ib, jama’ dari ka’ib yang ertinya ‘gadis-gadis remaja’, yang
memiliki bentuk tubuh yang merupakan bentuk wanita yang paling indah, sebaya
gadis-gadis remaja. Allah SWT mensifati mereka sebagai bidadari-bidadari,
kerana kulit mereka yang indah dan putih bersih.
Aisyah r.a. pernah berkata: “Warna putih adalah separuh keindahan.”
Bangsa Arab biasa menyanjungi wanita dengan warna putih.
Seorang penyair berkata:
Kulitnya putih bersih, ghairahnya tiada diragukan
Laksana kijang Makkah yang tidak boleh dijadikan buruan
Dia menjadi perhatian kerana perkataannya lembut
Islam menghalanginya untuk mengucapkan perkataan jahat
Al-’In jama’ dari aina’, ertinya wanita yang matanya lebar,
yang berwarna hitam, sangat hitam, dan yang berwarna putih, sangat putih, bulu
matanya panjang dan hitam. Allah SWT mensifati mereka sebagai
bidadari-bidadari yang baik-baik lagi cantik, iaitu wanita yang menghimpun
kesemua pesona, lahir dan batin. Ciptaan dan akhlaknya sempurna, akhlaknya baik
dan wajahnya cantik menawan. Allah SWT juga mensifati mereka sebagai wanita-wanita
yang suci. Firman Allah SWT, yang ertinya: “Dan untuk mereka di dalamnya
ada isteri-isteri yang suci.” (QS Al-Baqarah: 25)
Makna dari firman di atas adalah bahawa bidadari adalah
suci, tidak pernah haid, tidak membuang air kecil dan besar serta tidak kentut.
Mereka tidak diusik dengan urusan-urusan wanita yang mengganggu seperti yang
terjadi di dunia. Batin mereka juga suci, tidak cemburu, tidak menyakiti dan
tidak jahat.
Allah SWT juga mensifati mereka sebagai wanita-wanita
yang dipingit di dalam rumah. Ertinya mereka hanya berhias dan bersolek untuk
suaminya. Bahkan mereka tidak pernah keluar dari rumah suaminya, serta tidak
melayani kecuali suaminya.
Allah SWT juga mensifati mereka sebagai wanita-wanita
yang tidak liar pandangannya. Sifat ini lebih sempurna lagi. Oleh kerana itu
bidadari yang seperti ini diperuntukkan bagi para penghuni dua syurga yang
tertinggi. Di antara wanita memang ada yang tidak mahu memandang suaminya
dengan pandangan yang liar, kerana cinta dan keredhaannya, dan dia juga tidak
mahu memandang kepada laki-laki selain suaminya, sebagaimana yang dikatakan
dalam sebuah syair:
Ku tak mahu pandanganmu liar ke sekitar jika kau ingin cinta
kita selalu mekar
Di samping keadaan mereka yang dipingit di dalam rumah dan
tidak liar pandangannnya, mereka juga merupakan wanita-wanita gadis, ghairah
penuh cinta dan sebaya umurnya. Aisyah r.a., pernah bertanya kepada Rasulullah
SAW:
“Wahai Rasulullah SAW, andaikata engkau melewati rerumputan
yang pernah dijadikan tempat menggembala dan rerumputan yang belum pernah
dijadikan tempat menggembala, maka dimanakah engkau menempatkan unta gembalamu?” Baginda
menjawab: ”Di tempat yang belum dijadikan tempat gembalaan.” (Ditakhrij
Muslim)Dengan kata lain, beliau tidak pernah menikahi perawan selain dari
Aisyah r.a.
Rasulullah SAW bertanya kepada Jabir r.a. yang mengahwini
seorang janda:
“Mengapa tidak engkau nikahi wanita gadis agar engkau boleh
bergurau senda dengannya?”
Sifat bidadari penghuni syurga yang lain
adalah Al-’Urub, jama’ dari al-arub, ertinya mencerminkan rupa yang
lemah lembut, perlakuan yang baik terhadap suami dan penuh cinta. Ucapan,
tingkah laku dan gerak-geriknya serba halus.
Al-Bukhari berkata di dalam Sahihnya: “Al-’Urub, jama’
dari tirbin. Jika dikatakan, Fulan tirbiyyun”, ertinya Fulan berumur
sebaya dengan orang yang dimaksudkan. Jadi mereka itu sebaya umurnya, sama-sama
masih muda, tidak terlalu muda dan tidak pula tua. Usia mereka adalah usia
remaja.
Allah SWT menyamai mereka dengan mutiara yang
terpendam, dengan telur yang terjaga, seperti Yaqut dan Marjan.
Mutiara diambil kebeningan, kecemerlangan dan kehalusan
sentuhannya. Putih telur yang tersembunyi adalah sesuatu yang tidak pernah
dipegang oleh tangan manusia, berwarna putih kekuning-kuningan, berbeza dengan
putih murni yang tidak ada warna kuning atau
merahnya. Yaqut dan Marjan diambil kerana keindahan
warnanya dan kebeningannya.
Semoga para wanita-wanita di dunia ini mampu memperoleh
kedudukan untuk menjadi Bidadari-Bidadari yang lebih mulia dari
Bidadari-Bidadari yang tidak pernah hidup di dunia ini. Wallahu A’lam.
(Rujukan: Raudhah Al-Muhibbin wa Nuzhah Al-Musytaqin [Taman
Orang-orang Jatuh Cinta dan Memendam Rindu], karya Ibnu Qoyyim Al-Jauziyyah)
No comments:
Post a Comment